Archetypy Love Interest

Poniżej znajdziecie objaśnienia dla terminów używanych w recenzjach, a które są zapewne doskonale znane każdemu fanowi gier otome czy visual novel. Mogą stanowić też drobną pomoc przy korzystaniu z wyszukiwarki według archetypów.

Red jako lalka.

Bakadere – nazwa pochodzi od jap. „baka”, oznaczającego po prostu głupca, ale w tym ujęciu to wciąż archetyp, a nie obraza ;). W każdym razie mianem tym opisuje się bohaterów mało rozgarniętych, którzy często braki w szybkim łączeniu faktów rekompensują nadmierną energią i pogodnym duchem. Są przy tym bardzo słodcy, nieco naiwni i dziecinni. Łatwo ich oszukać, bo mają dobre serduszka i oceniają wszystkich swoją pozytywną, optymistyczną miarą. Bywają przy tym mocno niezręczni. Zarówno w wyrażaniu uczuć, jak i fizycznie. Ten typ częściej spotkamy wśród kobiecych LI niż męskich. Może dlatego, że duże, nieporadne i przy tym głupiutkie dziecko nie kojarzy się nam z dobrym materiałem na partnera?

Przykłady występowania:

Byoukidere – nazwa pochodzi od japońskiego przymiotnika „byouki” oznaczającego bycie chorym. Ten archetyp odnosi się do postaci, która jest bardzo słodka i miła, ale cierpi na jakąś przypadłość fizyczną (zwykle śmiertelną), wskutek czego często jest przykuta do łóżka/wózka lub jej aktywny działanie w grupie bywa jakoś ograniczone. Niestety, w przypadku byoukidere często ich historie kończą się tragicznie lub – w wersji optymistycznej – cudem udaje im się przezwyciężyć chorobę dzięki ciężkiej pracy.

Przykłady występowania:

Dandere – nazwa pochodzi od jap. „danmari” czyli „cichy/małomówny”. Ten typ często jest mylony z bohaterami z rodzaju kuudere, ponieważ oba archetypy opisują postacie, które są dość zamknięte w sobie i zdystansowane. Jednak zamiast być otwarcie zimnym i wrogim, dandere są przeważnie spokojni i powściągliwi z powodu nieśmiałości. Bardzo wolno otwierają się na ludzi (szczególnie obcych) i bywają przygnębieni z powodu niskiej samooceny. Dopiero pod wpływem MC stają się pogodniejsi, a nawet nieco zaborczy, choć nie jest to zasadą. Cały komizm z postaciami typu dandere często bazuje na ich dziwnym zachowaniu w obecności swojego obiektu westchnień np. potrafią tracić zdolność mowy, mdleć albo stawać się niesamowicie przylepni.

Przykłady występowania:

Darudere – kolejny bardzo dziwny typ. Postaci tego rodzaju są leniwe, pasywne i często śpiące. W zasadzie najczęściej będziemy je oglądać w trakcie drzemki lub pozycji wpół leżącej. Nie znaczy to bynajmniej, że są głupie. Wręcz przeciwnie, to często bardzo bystrzy bohaterowie, obdarzeni dobrze rozwiniętym zmysłem obserwacji. Brakuje im tylko ambicji czy motywacji, aby zacząć działać lub coś w przeszłości sprawiło, że stracili cały zapał. W okazywaniu emocji są bardzo oszczędni, co nie oznacza, że nie zaangażują się np. w relacje miłosną czy przyjaźń. Po prostu przez większość czasu będą sprawiać wrażenie, jakby im w sumie na niczym im nie zależało i byli gotowi przespać całe swoje życie…

Przykłady występowania:

Impey czeka na przebudzenie Cardii.

Genki – od japońskiego „zdrowia”, to archetyp pod wieloma względami przypominający bakadere z jedną, zasadniczą różnicą. Chociaż genki także są pozytywnymi wulkanami energii, to nic nie wskazuje na to, aby byli przy okazji idiotami. Owszem, bywają zabawni, przesadzają z żartami i ogólnie wszystko widzą w różowych barwach, ale nie mają problemów z poprawnym ocenianiem sytuacji, empatią czy kojarzeniem faktów. W relacjach z innymi bohaterami prawie zawsze są „przyjaciółmi wszystkich”, a MC potrafią wybaczyć każde potknięcie – włącznie ze zdradą. Genki mają też ogromny dystans do siebie (stąd często bywają myleni z bakadere), bo nie mają nic przeciwko, aby dla innych stać się obiektami żartów. Wszystko dla dobra grupy.

Przykłady występowania:

Haraguro – ten archetyp najłatwiej byłoby nazwać „dwulicowymi manipulantami”, ale to zbytnie uproszczenie. W azjatyckiej kulturze bardzo ważne jest pojęcie „twarzy”. Tego, co pokazujemy na zewnątrz oraz jacy naprawdę jesteśmy. Haraguro na pierwszy rzut oka wydają się słodkimi, pracowitymi i uprzejmymi bohaterami. To idealni koledzy, rodzeństwo, synowie i córki, czy przyjaciele. Zawsze otoczeni wianuszkiem znajomych. Wszystko to jednak stanowi tylko przykrywkę dla ich okrutnej natury, cynizmu czy pogardy. Nie powinno się jednak myśleć o nich tylko jako o antagonistach. Dla haraguro pokazywanie społeczeństwu tego, co chcą widzieć, to tylko sposób na w miarę bezstresowe funkcjonowanie lub strategia do osiągnięcia innych celów.

Przykłady występowania:

Hinedere – nie ukrywają swojego cynizmu i rozczarowania światem. Bywają aroganccy, okrutni i zimni, do tego stopnia, że ich ulubionym sposobem spędzania czasu jest krytykowanie cudzych poglądów. Często jednak skrywają zranioną duszę, która po uleczeniu zmieni się w inny z typów dere. Z tym archetypem praktycznie zawsze łączy się tragiczna przeszłość, złamane serce czy inne, przykre wydarzenie, które sprawiło, że stali się wrodzy wobec całej zastanej rzeczywistości.

Przykłady występowania:

Kuudere – nazwa pochodzi od zniekształconego ang. cool – „chłodny”. Przeważnie są bardzo zimni, zdystansowani i oszczędni w okazywaniu emocji. Nawet po nawiązaniu bliższej relacji z MC, nie staną się nagle wylewni, co najwyżej ich stosunek nieco się ociepli, ale wciąż zachowają swój stoicki sposób bycia. Kuudere są często bardziej odpowiedzialni, dojrzalsi i samodzielniejsi od innych bohaterów. W końcu przy podejmowaniu decyzji kierują się zdrową logiką.

Przykłady występowania:

Mayadere – podobno popularną słabością wielu kobiet jest potrzeba nawracania drani na dobrą drogę. Mayadere zostali więc chyba stworzeni z myślą o nich, bo to typ postaci, który często jest niebezpiecznym antagonistą serii, ale zmienia się pod wpływem siły miłości i innych postaci. Oczywiście, dalej potrafią być niesamowicie okrutni i niebezpieczni dla reszty otoczenia, a jeśli poczują się zdradzeni to nie oszczędzą nawet swojego dawnego obiektu westchnień. Scenarzystom trudno jednak odmówić sobie przyjemności wprowadzenia charyzmatycznych bad boyów, a graczom próby ich uwiedzenia.

Przykłady występowania:

Oresama – nazwa pochodzi od aroganckiego i niezbyt uprzejmego sposobu na mówienie „ja” po japońsku. Tego rodzaju postacie są często narcystyczne i pewne siebie. Przeważnie wynika to z bogactwa, wysoko piastowanej pozycji albo urody. Potrafią być charyzmatyczni i uroczy, ale ich wady często przysłaniają te pozytywne aspekty charakteru. W relacjach z MC często są dominującą stroną, która bywa nieco napastliwa. Po polsku, bez wahania, nazwalibyśmy ich zachowanie za „buraczane”. 😉

Przykłady występowania:

Ossan (Dojrzały mężczyzna) – kolejny z popularnych archetypów LI to typ bohaterów, który znacznie dominuje nad bohaterka wiekiem. Często wpisuje się w figurę zastępczego ojca. Może znać się z bohaterka od dłuższego czasu, ale wcześniej nie zwracać uwagi na to, jak bardzo się fizycznie zmieniła albo spotkać ją na jakimś etapie fabuły. Nie będzie żadną niespodzianką, jeśli nadmienię, że nie przepadam za tym archetypem. Często utyskuję na niego w swoich recenzjach, co nie zmienia faktu, że wielokrotnie spotkamy go w grach.

Przykłady występowania:

Przyjaciel z dzieciństwa – postacie, które z założenia są dla MC jak rodzeństwo. Przeważnie są serdeczni i opiekuńczy. Potrafią żywić uczucia do bohaterki od samego początku lub uświadomić sobie, że ich relacje przestały być „bratersko-siostrzane” w wyniku wydarzeń w fabule. Najpopularniejszy jest jednak typ, który kocha się w MC bez wzajemności i wpisuje w schemat „chłopaka z sąsiedztwa”, stąd przeważnie są to postacie proste, sympatyczne i pozbawione jakiś traumatycznych przeszłości.

Przykłady występowania:

Shota – to postacie, które często odznaczają się bardzo dziecięcym wyglądem i infantylną osobowością (choć niekoniecznie). Mają skłonność do bycia wyjątkowo niewinnymi i naiwnymi, a ich romanse są zwykle „czystsze” niż w przypadku bardziej dojrzałych LI. Nie jest to jednak regułą, a twarz niewiniątka często bywa maską do np. ukrycia ich zaborczości albo okrucieństwa.

Przykłady występowania:

Szaleniec – jedni nazywają ich „yangire”, inni „dorodere”, a jeszcze inni powiedzieliby, że nie ma jasnego podziału. Dlatego zdecydowałam się wrzucić ich do wspólnej grupy o swojsko brzmiącej nazwie. W odróżnieniu od „yandere” nie tracą poczytalności w wyniku interakcji z jednym, konkretnym obiektem westchnień. Nie noszą też maski, jak haraguro, by jakoś się dopasować do społeczeństwa. W zasadzie trudno przewidzieć, co sprawi, że „włączy” im się obłęd. Może to być jakieś traumatyczne wspomnienie, ideologia, marzenia, czy po prostu… zły dzień? Jedyne, co w ich przypadku jest pewne, to że są niestabilni i niebezpieczni.

Przykłady występowania:

Tsundere – typ, który zalewa gry otome jak tsunami… chociaż nazwa pochodzi od wyrażenia tsun tsun oznaczającego „odwracanie się z niesmakiem”, a nie od fali. Ten archetyp jest początkowo bardzo zimny wobec swojego obiektu westchnień, a nawet wrogi – potrafi krzyczeć, wyzywać, czy grozić. Z czasem jednak nastawienie takiej postaci zmienia się o 180 stopni i wtedy okazuje się najbardziej kochającą, opiekuńczą i czułą osobą na Ziemi, o której każdy partner mógłby tylko pomarzyć. (Co nie znaczy, że wyzwiska się kończą = przemieniają się po prostu w pieszczotliwe droczenie). Tsundere toczą bowiem nieustanną walkę ze sobą: próbują zachować twarz i swoją godność (często wypracowaną reputację osoby bardzo dumnej i zdystansowanej), a jednocześnie łamią się pod wpływem siły miłości.

Przykłady występowania:

Tei siłą całuje Eri.

Yandere – najbardziej niebezpieczny ze wszystkich typów „dere”. Początkowo bohater tego typu może wydawać się bardzo sympatyczny i miły, ale wraz z postępem fabuły zacznie ujawniać coraz więcej niepokojących zachowań. Yandere są niestabilni psychicznie i wobec swojego obiektu westchnień potrafią się zdobyć na najwyższe poświęcenie… lub wykazać niebywałym okrucieństwem. Dzielą się na kilka rodzajów, a wachlarz ich zachowań jest bardzo szeroki: mogą być chorobliwie zazdrośni, śledzić, okłamywać, próbować kontrolować każdy aspekt życia, uprowadzić, a nawet okaleczyć czy zabić = cokolwiek, co w ich mniemaniu jest przejawem troski o ukochanego/ukochaną. Przeważnie yandere dostają jakiś rozdział z „odkupieniem”, gdzie przepraszają za swoje czyny i próbują poskromić wewnętrzne demony. W przeciwnym razie spodziewajmy się spektakularnego bad endingu…

Przykłady występowania:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *